Sunday, February 22, 2009

IR

IR = Instrument Rating
Dette er altså en påbygning av PPL sertifikatet 
som gir meg mulighet til å fly i skyer eller da vær som klassifiseres som IMC - Instrument meteorological conditions. Til nå har jeg bare kunnet fly rundt og under skydekket eller over skyene så lenge jeg kan se bakken; VFR - Visual Flight Rules. Jeg skal ikke gå for dypt inn i nøyaktige begrensniger, men om
 du er interessert er det bare å spørre. 

Til nå har skolebenken min sett ut noe som det første bilde viser. Det er en Cessna 172 nav2 cockpit. Nå har jeg begynnt å lære nav
3 cockpiten (bilde nr 2) som er mer lik det som en gang skal bli min arbeidsplass. (forhåpentligvis;) 
Dette er alle instrumentene fra gamle cocpiten integrert i en dataskjerm og den har i tilleg GPS data som: Ground Speed - Fart over bakken, Kart som viser hvor jeg er, GPS navigasjon, Annen Flytrafikk og en rekke andre funksjoner som gjør jobben å navigere på instrumenter mye lettere. G1000 tilbyr også bedre presisjon på noen av instrumentene da de er digitale. Som f.eks. kompass. 

Jeg håper å være ferdig med dette kurset innen Mars er over og da er jeg klar for å ta fatt på større fly, med to motorer og så til slutt CPL - Comercial Pilot License, som gir meg lov til å tjene penger på dette her. 

No comments: