Sunday, February 22, 2009

PPL


PPL = Private Pilot License - eller Privat Pilot Certificate som det heter i USA

Med dette sertifikatet har jeg lov å fly "småfly" med en motor. Jeg kan ha passasjerer om bord så lenge jeg har hatt tre landinger og tre takeoff's innen 90 dager i samme fly, men jeg kan ikke fly mot betaling eller kompensasjon. Det flyet jeg har utført treningen min i er en Cessna 172 Skyhawk som er bilde av her. Den fløy jeg første gang alene etter 20 timer og det var kansje et mitt livs største øyeblikk:)

  Det er ganske vanskelig å beskrive akkuratt hva jeg følte da jeg dyttet "throttlen" (Gassen) i bånn og flyet startet å rulle nedover rullebane 6 på Flagler County Airport i Florida, men jeg lurer på om ikke "at det var spennende" ikke helt blir riktig;) 

Desverre har det tatt to måneder mer enn jeg ønsket i utganspungtet å fullføre dette sertifikatet pga. vær og kapasitet på flyskolen. Men nå er jeg endelig blitt "Private Pilot" fått tre stiper på skuldra og er igang med Instrument Ratingen min. Så da ser jeg ingen grunn til å rynke på nesa!

No comments: